Pulzar

Zenei stílus

Goa

Goa

A goatrance kialakulásának kezdetei az 1990-es évekre tehetőek, ám a kultúra sokkal messzebbre nyúlik vissza az időben, pontosan az 1960-as évek végére.
Ekkoriban a „hippikorszak” gyermekei Woodstock után azt a gondolatot próbálták továbbépíteni, hogy a természettel harmóniában élve folytassák azt a megkezdett életformát, melyet Woodstock elindított („Make Love, not War!”). Goa, India egy tengerparti állama lett a kalandvágyók és rocksztárok egyik fő célpontja, ahol keresték azt a szabadságot, melyet Woodstock adott. Az 1980-as évekig szépen virágzó kommunák alakultak ki Goán, melyek a saját szabályaik szerint, és a nyugati életmódtól teljesen eltérően éltek. Sokan azonban nem bírták ezt a fajta életstílust, és így csak kevesen maradtak ott. Azonban az 1990-es évek elején beköszöntött Goán is az elektronikus forradalom (acid), melyet az ott lakók azonnal a magukévá tettek, és továbbfejlesztettek saját szájuk íze szerint. A korszak nagy alkotásait (Yello, Talking Heads) egy San Franciscóban élő guru, Goa Gildetroit technót, industrialt, new wave-et, és az 1970-es évekpszichedelikus hangzásait létrehozták a goatrance-et, melynek előfutárai a Killing Joke és a Front242 voltak. szerettette meg az ottlakókkal, és ezekhez hozzátéve a népi, indiai folklorisztikus hatásokat, az akkoriban hódító
A goatrance kezdetei és fejlődése 
A Goa-félsziget Indiában, Bombaytól 600 kilométerre, délre található. Goa, az indiai állam a hatvanas évek elejéig portugál gyarmat volt. Emiatt a helyi vallásra főként a kereszténység volt jellemző, ami igen különbözött a környező vidékek lakóinak hitvilágától, ami természetesen kulturális eltéréseket is szült. Meleg klímájának és közeli érintetlen tengerpartjainak köszönhetően a félszigeten található területek verhetetlen vételi ajánlatot jelentettek a nyugatról letelepedni szándékozóknak. Goa hamarosan egy igen népszerű nemzetközi találkozóhellyé vált, melyre a világ minden tájáról érkeztek az undergroundért, misztikumokért és spirituális feltöltődésért rajongók, de drogdealerek és sok más otthonukban sokszor számkivetettnek tartott emberek is, így létrehozva a félszigetre mai napig jellemző sajátos szín- és kulturális kavalkádot. A barátságos helybelieknek köszönhetően a hely maga volt a paradicsom a hideg európai és észak-amerikai télből érkezőknek. Ezekben az időkben (a hatvanas évek vége felé), nem sokkal mielőtt a nyugati zenei stílusok kezdtek volna irányadóvá válni a hely sok parti őrült csodabogarat vonzott. A stílusok kavalkádjából először a pszichedelikus rockzene majd később a dub-os alapú reggae vált kiemelkedővé. Az emberek után a tengerentúlról hamarosan megérkeztek a partikhoz elengedhetetlenül szükséges tartozékok a generátorok és egyéb hangrendszerek is. A hely sajátosságainak megfelelően a partik a természet csodás tájain, tengerpartokon, pálma – és esőerdőkben kerültek megrendezésre. Ezeknek a rendezvényeknek a fontos majd hamarosan elengedhetetlen kellékeivé váltak a főleg indiai mitológiai de egyéb motívumokat is ábrázoló és önmagába olvasztó fluoreszkáló díszítések. A 87/88-as szezon igen érdekes fordulatot hozott. Az Acid House ebben az évben indult világhódító körútjára. Egy Laurent nevű francia DJ-nek az a ragyogó ötlete támadt, hogy ezeket az elektronikus hangokat partikon szólaltassa meg. Az eleinte igen hűvös fogadtatásban részesült zenei stílus volt a manapság pszichedelikus trance-nek nevezett irányvonal elődje. A mai stílus kialakulásához vezető következő nagy lépést egy kaliforniai DJ, a mai napig is meghatározó személyiség Goa Gil tette meg. Ötlete alapján kapcsolódott össze a zene és a „szellemiség”. Elképzelése: újrafogalmazni az ősi törzsi rituálékat a 21. század igényei szerint és a zene és tánc segítségével közösen eljutni egy újabb magasabb spirituális szintre. A kezdetekben igencsak körülményes és nehéz volt a megfelelő zenékhez hozzájutni, így a DJ-k a kazetták B-oldalát és az új hullám hangszereit keverték össze, valamint elektro zenék újraszerkesztett és az új hangzásban hangszerelt változatait mixelték, kezdetben állítható hangmagasságú Sony walkmanokon. Amint az idő Goán elviselhetetlenül forróvá vált a nyugati ember számára, április elejétől a késő augusztusi esős időszak bekövetkeztéig az utazók hazatértek otthonukba vagy tovább álltak más égtájak felé, magukkal vitték a zenéiket, gondolataikat és szellemiségüket. Ennek az őrült hibrid zenének a fanatikusai számtalan ötlettel és erős elhatározással felvértezve indultak útjukra, hogy egyre több és több emberrel ismertessék, meg a stílus nyújtotta új kulturális értékeket.
A goatrance, mint szó inkább szinonímaként használatos, mivel manapság a psyhedelic trance-et használják a stílus megnevezéseként. Egy háromjegyű számot is szoktak azonosítójaként használni: 604 – G = 6, O = 0, A = 4 . A psytrance/goatrance az 1990-es években lett önálló stílusnévként „regisztrálva”.
A goatrance jellemző jegyei 
  • A zenék ritmusa alapvetően 4/4
  • Szélsőséges ütemhatárok között mozog: 135-150 BPM (lehetnek ennél lassabb, vagy gyorsabb zenék is)
  • A zenék furcsa, pszichedelikus hangokból, „agycsavaró” és „utaztató” témákból, rengeteg ritmikai elemből és effektekből épülnek fel.
  • Az alapok leginkább kemény hangzású felező, vagy „guruló” basszusvonalra, 4/4-es ütős lábdobokra épülnek.
  • A régebbi goatranceben domináns szerepet játszottak a nem európai skálákon írt keletiesebb dallamok, manapság a goa/psy zenékben inkább az egyszerűbb, de jobban megragadó és különleges hangzású témákra építenek.
A goatrance fokozatosan egyre nagyobb átalakuláson ment keresztül, és rengeteg alfaja fejlődött ki:
  • fullon psychedelic trance – a legelterjedtebb irányzat, dallamos ugyanakkor eltűntek a goára jellemző népi motívumok (ide tartozóak például: GMS, Space Tribe, Talamasca, Protoculture, Electro Sun, Astrix, Domestic, Xerox vs. Illumination, Delirious, Shanti, Intelabeam, Visual Paradox, Melicia, Safi Connection, Mekkanika, Star X, Sesto Sento, Altöm, Deedrah, Orion, Sub6, Silicon Sound, Absolum, Bizarre Contact, Sirius Isness, 1200Mics, Space Cat, Psycraft, Eskimo, Dynamic)
  • progressive psytrance – ez leginkább a skandináv és német előadók munkásságát dicséri, akik a goatrance hangjait ötvözték a progressive house sebességével, és effektjeivel (például: Atmos, Son Kite, Ticon, Vibrasphere, Necton, Logic Bomb, Neelix, Sonus, Frogacult, Tetraktys, BLT, Turbopauza, S)
  • dark psyhedelic trance – más néven „killerpsy” (például: Parasense, Droidsect, Paste, The Nommos, Koxbox, Quantum State, Para Halu, Psykovsky, KinDzaDza, Penta, Neuromotor, Digital Talk, Fungus Funk, Quadra, Psychotic Micro, Paranormal Attack,Blisargon Demogorgon)
  • psychedelic techno – a techno zene és a psytrance (leginkább a progresszív psytrance) jegyeit vegyíti (például: Fuzzion, Midi Miliz, Mantik)

  • south african psytrance – a dél-afrikai (de nem csak ott készített) stílusú psytrance zenék a dark és a fullon psytrance elemeit ötvözik, így az sa trance képviselői gyakran készítenek zenéket közösen más dark vagy fullon producerekkel (például: Abomination, Artifakt, DMMT, Frozen Ghost, Rinkadink, Shift, Slug, S.W.O.R.N., Zigganaut, Pitch Hikers)
  • suomisaundi – vagy Spugedelic Trance, a finn erdei partyk zenéje, furcsa nem megszokott dallamokkal és váltásokkal operál, és kevésbé tűnik szintetikusnak, mint a többi, jobban elterjedt pszichedelikus zene. Léteznek ebben a stílusban olyan zenészek, akik sokat merítenek a killerpsyból, vagy akik ezt a stílust kombinálják ambienttel. (például: Texas Faggott, Eraser vs Yöjalka, Wizack Twizack, Mandalavandalz, Lightaman Jr., Flying Scorpions)
  • nitzhonot – a psytrance és az uplifting trance elemeit vegyíti, kifejezetten dallamos, és a többi psytrance műfajhoz képest egyszerűbb (és ezért gyakran kritizált) zene, mely a 90-es évek közepe felé jelent meg, és már nem sűrűn készítenek ilyen stílusú zenéket. Izraelben és Görögországban ért el nagyobb sikereket. (például: Eyal Barkan, Astrix (korai munkák), Yahel, Goldenfinger, X-Men, Cyan, Holy Men)
  • classic goatrance – a goatrance eredeti, és immáron klasszikussá vált ága, mely megmaradt a régi jól bevált indiai dallamoknál (például: Man With No Name, Etnica, Hallucinogen, Chi-AD, Power Source, MFG, Deviant Electronics, Astral Projection, Juno Reactor, The Infinity Project)
  • newschool(neo) goatrance – a klasszikus goatrance-hez visszanyúló ismét dallamos motívumokra épülő ág, de ötvözi azt a modern produkciós technikákkal. (például: Goasia, Pandemonium/Amithaba Buddha, Radical Distortion, Filteria, Liquid Flow, Ra )
Ezek mellett a chillesebb hangzású pszichedelikus zenék is teret nyertek, melyeket psychedelic ambientként szoktak emlegetni (Magyarországon a TRibal Earth az egyik legismertebb a stílusban, de külföldi viszonylatban Banco de Gaia a legelterjedtebb, illetve Hallucinogen munkái közül is rengeteg ebbe a stílusba sorolható).
A goakultúra legerősebb alapját mindig a partik, elsősorban a szabadtéri partik jelentették és jelentik ma is, melyek rendszerint valamilyen különleges helyszínen kerülnek megrendezésre.(pl: tengerpart, őserdő, régi kastély, hajó, sivatag, egy erdő közepe stb.) Nevéből adódóan elsősorban az indiai Goa államban tartanak ilyen rendezvényeket, ahol a helyi rendőrség némi baksisért cserébe szemet húny afelett, hogy a résztvevők szabadon tömjék meg chillum pipájukat charassal (kézzel készült hasis), mely dohánnyal keverve önmagában is pszichedelikus élményt nyújt használóinak. Ehhez járul hozzá a zene, illetve a dekoráció, mely (ha nem a természetben vannak) természetutánzó, vagy a fantasy világból merítő UV aktív, vagy fluoreszkáló képek, szobrok, vetítések, térelválasztó nádfonatok rendszerint.
Az újév megünneplése rendszerint a goa kultúra egyik csúcspontját jelenti, ekkor több ezren is összegyűlnek szerte Indiából. A tömeghez rendszerint sok utazó és jógi is csatlakozik, és a koldusokat sem űzik el.
forrás: wikipedia

Művészek

Archív partyajánlók

Kapcsolódó cikkek

  • Mappa Club: Lelke van!

    Barkochbázzunk egy kicsit! Itt kezdte pályafutását a Kollektiva, a Rewind és a Death Disco is. A fővárosi klubélet egyik legnagyobb túlélője. Budapest legkirályabb atombunkere. Trafó Bár Tangóként lopta be magát a szívünkbe. Lassan 10 éve bizonyítja, hogy mindig képes a megújálásra. Rákérdezhetek?
  • Vízrebocsájtották az A38 Hajó új „épületrészét"

    Fontos pillanatához érkezett a négyszázmillió forintos kulturális beruházás
  • Mappa Club a szigeten

    A Mappa Club kivonul a Sziget Fesztiválra, ahol saját színpadán hétfőtől vasárnapig Budapest legizgalmasabb DJ-i szolgáltatják a tánczenét késő estétől reggelig.
  • Carl Cox magyar producert remixel!

    A szakma veteránjának a vokál és a vonósok hangszerelése tetszett meg a magyar Victor Macpherson „Usual Times” című trackjében, ezért elkészítette saját remixét, amely a nyár derekán lát napvilágot a Dowalve Records gondozásában megjelenő EP-n.
  • Légy Te a djuice odösösz szuperproduszere!

    A djuice és a Coke Club egy szemtelenül jó lehetőséget nyújt minden bátor, merész és nagyravágyó 26 éven aluli fiatalnak.
  • Numark & Globalparty Mix Championship 2010

    Szerintünk egy jó DJ ismérve a pontos keverési technika, a minőségi szelekció, az egyedi stílus, és természetesen a közönséggel való állandó kontaktus.
  • Kötet a digitális zene kultúrájáról!

    A Médium, Hang, Esztétika című könyv az a, szakmai igényű munka, amely az elektronikus zene történeti, elméleti aspektusain felül digitális fordulatának kulturális hatásait is szemügyre veszi olvasmányos, számos területet lefedő szövegek segítségével.
  • Mennyek Kapui frissítve!

    Elkészült a Kömlődi Ferenc és Pánczél Gábor által írt Mennyek Kapui című könyv javított, jelentősen bővített kiadása.
  • Nincs több GOA party

    Megnyugtatunk mindenkit, akit most a szívinfarktus keringetett, hogy nem ezt a régi gyökerekre visszatekintő zenei stílust tiltották be, hanem Indiában december 23-tól január 5-ig tilos a szabadtéri rendezvények megtartása.
  • Boolint interjú

    Az ifjú titán Boolintal beszélgettünk mozgalmas gyermekkoráról és még mozgalmasabb dj/producer munkásságáról. Ismét olyan fiatalembert mutathatunk be nektek, aki a jövő nagy reménysége lehet.
  • FreeE Night a Pulzárban!!

    Mint minden hónap elején, most pénteken is újra Freee Night a Pulzárban a Másik Rádió 93.6-on.
  • Ingyenes open-air club a Balatonnál

    2005-óta Bob Café néven muködik a Balaton északi partjának egyetlen szabadtéri diszkója Balatonfűzfon, a Balatoni Bob pálya teraszán. A 2006-os szezontól újdonság a népszerű klub életében, hogy az eddigi ingyenes szombati funky és r'n'b rendezvények mellé minden pénteken az elektronikus zene rajongóinak szervez programot a balatoni szórakozóhely.
  • Digitális gyerekek a házban

    Goaparti. Kis helyszín. Mi szól? Ez nem is goa! Elektronika - seggrázós ütemek, húzós groove-ok, és monoton lüktetés. Eltévedtünk? Nem! Ez itt kérem némi zenei tudattágítás, és a stílushatárok önkényes elhomályosítása. A progresszív psytrance korai hívei rendületlenül bővítik a repertoárt. Azoknak, akik unják már az áramhangot, vagy azoknak, akik nem csak azt szeretik. Idővel, remélhetőleg mindenkinek. Sas Gergő, Pethő Dániel, és Villányi Dániel, azaz Fungus, Plasma és Villa, vagy még inkább a Beatspecialists nevű formáció, lassan nyolc éve DJ-k. Üzemeltettek már saját klubot, webrádiót, szerveztek partit, játszottak külföldön is. Manapság a house egy különlegesebb ágának, és főleg a fúziós zenéknek a lelkes hívei, álmuk egy olyan szcéna, amelyben nincs technós, drámendbézes vagy goás: csak partiarc van, és partizene. Minél többféle.

Ajánlott rádiók

Ajánlott lemezek

  • Ticket to Goa Vol.4.

    A GOA zene szerelmeseinek örömére itt a Ticket to Goa 4. az YSE records kiadványa, mely igen komoly tracklistával kecsegtet. Megjelenés Júniusban!

© 2001–2019 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó