Pulzar

Zenei stílus

Acid

Acid

Valószínűleg a Roland cég maga sem gondolta, milyen korszakalkotó változás elindítója lesz a TB-303-as analóg bassliner 1982-es piacra dobásával. A készüléket egyedül gyakorló gitárosoknak, a TR-606-os dobgép mellett használandó mechanikus basszuskíséretként szánták, az “élő zenekar a nappaliban” hatás elérésére. A szerkezetnek eleinte nem volt komoly visszhangja; a gitárosoknak nem igazán jött be a készülék, vagy csak egyszerűen nem vettek tudomást róla. A Roland másfél év, azaz mindössze tízezer TB-303-as összeszerelése után leállította a gyártást.

Korai acid house

1987-ben egy Chicago külvárosából származó fiatal, DJ Pierre két barátjával, Herb Jacksonnal és Earl 'Spanky' Smith Jnr.-ral megkereste a különféle zenei produkciókban már járatos Marshall Jeffersont, és a TB-303-as gép újszerű felhasználásával összeraktak egy lemezt, mely örökre megváltoztatta a zene arcát. A lemeznek az Acid Tracks címet adták.

Mitől volt forradalmian új a TB-303-as készülék? Hogyan adhatott megjelenése a dance-nek akkora lökést, mint annak idején a rocknak az elektromos gitárok megjelenése? Egy hagyományos hangszeren különféle magasságú hangokat szólaltathatunk meg, akár együtt, vagy külön-külön, a hangszínek viszont korlátozottak. A monofonikus TB-303-assal épp fordított a helyzet: mindig csak egy patternt programozhatunk be, azonban ennek a hangzását a különböző modifikációs lehetőségeken keresztül gyakorlatilag a végtelenségig variálhatjuk. Ez a kis ezüst doboz felelős az azonnal felismerhető, jellegzetesen tekeredő-csavarodó, füllyukasztó acid hangzásért.

Az első acid felvételek Amerikában készültek, a nemzetközi áttöréshez mégis Anglia szolgált ugródeszkául. A szigetországban éppen ideális volt a helyzet egy teljesen új zenei műfaj bemutatkozásához: végérvényesen lecsengett, kifáradt a punk / new wave keltette hullám, a zeneértő, s egyúttal fizetőképes közönség azonnal befogadta a minden addig megszokottól eltérő hangzást. Az acsarkodó, agresszív, negatív jövőképekkel terhes punkot kiszorította egy pozitív, mindenfajta politikai állásfoglalástól mentes, enyhén hedonista irányzat. Az acid világhódító útjára Angliából indult, népszerűsége 1988–1989-ben tetőzött Európában.

Bár az elektronikus zenék elterjedése és a szintetikus drogok fogyasztásának divatja egybeesik, az acid zenét és az LSD-t tájékozatlan, rosszindulatú kívülállók hozták közvetlen összefüggésbe, figyelmen kívül hagyva a tényt, hogy az acid zene megjelenése és a pszichedelikus drog felfedezése között éppen fél évszázadnyi a különbség.

Acid Magyarországon

Az acid volt az első könnyűzenei irányzat, mely nem évtizedekkel nyugati áttörése után, valamilyen mutánsverzióban jutott el Magyarországra, hanem időben, eredeti formájában mutatkozott be. Az első magyar acid party 1989. szeptember 13-án, Király Tamás underground divattervező születésnapi buliján került megrendezésre. A helyszín az Andrássy úti Fiatal Művészek Klubja volt, a zenét – kb. 400 meghívott vendég előtt – az amszterdami Roxy két rezidens DJ-je szolgáltatta. Minden addig ismert szórakozási forma kellékeitől eltérő eszköztár: UV-reagens test- és ruhafestékek, füstgép, stroboszkópok tették a partit emlékezetessé a jelenlévők számára. Ez az esemény jelentette a magyar techno-house kultúra 0 óra 00 percét. (Később, a kilencvenes évek közepén ugyancsak a Fiatal Művészek Klubja adott rendszeresen otthont az akkor még undergroundnak számító elektronikus zenei eseményeknek. A klub rezidensei az X Lab, a Re:Creation, Xyberwolf, Bernáth/y & Sons voltak.)

Az acid zene jellemzői

Az acid felvételekben egy erőteljes, 120-140 bpm között lüktető – többnyire TR-606-oson, TR-808-ason, vagy TR-909-esen előállított – alapütemen kívül általában csak egy lecsupaszított motívum szól végig. Az acid száraz, érdes hangzású, harsány és minimalista. Vokálokat csak elvétve találunk bennük, akkor is inkább effektként használt mondattöredékeket, vagy csupán egyes szavakat. Minimalizmusa köszönhető a kor hangszer- és effektparkja (maihoz képesti) viszonylagos fejletlenségének is, így az acid hamar elérte saját műfaji korlátjait.

Az acid másodvirágzása

A kilencvenes évek közepén a TB-303-as másodvirágzását élte, számos előadó (az Orbital, a FSOL, Plastikman, Emmanuel Top, a Massive Attack, a Union Jack, Josh Wink, Fatboy Slim, az Underworld, a Prodigy, a Hardfloor, a Tesox, az Awex, DJ Misjah) igen nagy sikerrel vette újra elő a készüléket. Ennek köszönhetően a használt TB-303-as kiskereskedelmi ára az eredeti, $395-os ár többszörösére emelkedett: a Devilfish modifikációval ellátott, már midizhető gép a népszerűség csúcspontján 2.000-2.500 német márkába került. Hol vagyunk már a gitárosoknak szánt automata kísérettől! A kis készülékből kultikus darab, kegytárgy lett. (Később néhány techstep drum and bass felvételben hallhattuk ismét a kis ezüst dobozt.) Bár az elektronikus zenei szcénában ekkor már szinte mindenki TB-303-ast akart vásárolni, mégsem indították újra a termelést. Ebben a pletyka szerint a konkurens hangszergyártó, a Moog keze volt benne: a 303-as szinusz-generátorának felépítése állítólag annyi hasonlóságot mutatott az ő akkori szintetizátoraikban használt konstrukcióval, hogy perrel fenyegették meg a Roland céget.

Mára a kis ezüst doboznak tucatnyi hardver klónja, illetve PC-s változata létezik. A TB-303-as, valamint a TR-909-es dobgép tervezője, Tadao Kikumoto jelenleg a Roland cég ügyvezető igazgatója.

Forrás: Wikipedia

Művészek

  • 999999999

  • Boston 168

  • A*S*Y*S

  • Milton Bradley aka Alien Rain

  • Angel Alanis

  • Jan Liefhebber

  • Aaryum

  • Bernáthy Zsiga

  • Banco De Gaia

  • 1000Arc

    Dj 1000arc: csak a zene stílusok felett. dubchilletnotriphopworldhiphopbreakdeepminimalacidtechousedubstepd'n'b
  • Seldon

    1996 ban vásárolta első lemezeit, azóta építi a budapesti underground-technó bázisát. 2011-tól hallható rendszeres rádióműsora Sonovizor néven, most már két éve a Digitally Importeden. A Budapest in the Dark sorozatot 2015-ben indította útjára. Hipnotikus, utaztató zenéje a testet és a lelket is megmozgatja.
  • A Guy Called Gerald

    A mai modern tánczenék nyolcvanas évek végi születése óta A Guy Called Gerald az egyik főszereplő. Már az 1988-as nagy áttörés, a Szerelem Nyara (Summer of Love) talán legismertebb himnuszát, az akkor abszolút újdonságszámba menő acid house-os Vodoo Ray-t is ő jegyezte.
  • Aril Brikha

  • Carl Craig

    Tánctér manipulátor és a top techno producer Detroitból.
  • Carl Cox

    Elektronikus zenei nagykövet, aki tizenéves kora óta DJ , acid house veterán, a techno bajnoka.
  • Danny Rampling

    Gyermekkora óta érdekli a zene, még kisgyermekként vásárolja meg első lemezét, amit szülei hangrendszerén rendszeresen tesztel is. A nyolcvanas évek közepén kezdd el hip-hop, funk és soul lemezeket pörgetni kisebb klubokban, bárokban London szerte.

Archív partyajánlók

Kapcsolódó cikkek

  • Telekom Bónusz Festival - Elfogyott az első 1000 darab akciós jegy

    Elfogyott az első 1000 db 5990 HUF -os akciós TELEKOM BÓNUSZ ELECTRONIC MUSIC FESTIVAL 2011 elővételi jegy. Augusztus 31 -ig 6990 HUF -os áron juthattok hozzá a jegyekhez a www.deadcode.hu weboldalon vagy az országszerte megtalálható elővételi helyeken.
  • Az Exit Fesztivál új fellépői: M.I.A. és Better Lost Than Stupid

    Az angol M.I.A. formáció a girl power nevében jön idén az EXIT Fesztiválra, ahol pénteken fognak fellépni, július 9-én. A hip-hopot, elektronikát, dance és alternative jegyeket ötvöző eklektikus dallamairól elhíresült M.I.A. két nagysikerű album, az Aural és Kala után tavaly tért vissza egy vadonatúj single-lel, a ‘/\/\ /\ Y /\’-val (értsd: MAYA), amit Los Angelesben vettek fel, és olyan társelőadókat vonultat fel, mint Rusko, Diplo, Blaqstarr és Switch. Az eredmény egy nagyon ütős dubstep bass hangzásvilág, vegyítve némi industrial zajköpennyel. A ‘/\/\ /\ Y /\’ studio albumot a világ technikai vívmányai ihlették, valamint a közösségi megosztás, amit a Facebook-nak köszönhetünk.
  • Carl Cox magyar producert remixel!

    A szakma veteránjának a vokál és a vonósok hangszerelése tetszett meg a magyar Victor Macpherson „Usual Times” című trackjében, ezért elkészítette saját remixét, amely a nyár derekán lát napvilágot a Dowalve Records gondozásában megjelenő EP-n.
  • They Call it Acid – újabb kultfilm

    Egy bizonyos kor fölött az ember felsóhajthat, ha meghallja, hogy egy „újabb” film születik az Acid House nevű jelenségről. Sokan próbálták dokumentumfilmekben bemutatni – több-kevesebb sikerrel –, mi történt 87-89 között, de most itt a „They Call it Acid”.
  • Mennyek Kapui frissítve!

    Elkészült a Kömlődi Ferenc és Pánczél Gábor által írt Mennyek Kapui című könyv javított, jelentősen bővített kiadása.
  • DJ. Hell- egy underground ikon Budapesten

    Detroiti minimalizmus, chicagói acidhouse vagy német trance és hardcore - Helmut Geier, azaz dj Hell mindezeket egyensúlyba hozza zenéiben. Sőt! Az Electronic Beats fesztivál német sztárvendége, az anti-szupersztár-dj (és producer) Hell legutolsó lemeze sötét, misztikus, fúziós zenemű az elektro, az EBM és dark-house világából. A lassan húsz éve alkotó dj Hell június 2-án a PeCsában lép fel, az Electronic Beats fesztiválon.

Ajánlott lemezek

Szervező

  • wbr.hu

    A wbr.hu oldalon folyamatosan frissülő híreket, cikkeket találhatsz zenéről, designe-ról, szórakozásról.

© 2001–2020 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó