Pulzar

Partyajánló

Matthew Herbert Big Band (uk)

Dátum 2008-07-19
Stílus ismeretlen
Matthew Herbert Big Band (uk)Július 19-én Matthew Herbert Big Band koncert lesz a Világsztárok sorozat keretében a Millenárison. A koncertre megváltott karszalagok a 22 órakor az A38 Hajón kezdődő Matthew Herbert DJ set-re is érvényesek.

Matthew Herbert Big Band (uk)

Július 19-én Matthew Herbert Big Band koncert lesz a Világsztárok sorozat keretében a Millenárison. A koncertre megváltott karszalagok a 22 órakor az A38 Hajón kezdődő Matthew Herbert DJ set-re is érvényesek.

Matthew Herbert személyében a mai jazz egyik legizgalmasabb kísérletezőjével találkozhatunk. Kiváló, hagyományos zongoraművészi képzésben részesült, majd a legkorszerűbb sampling- technikák ismerőjévé válva a zenei stílusok nagy kalandora lett, aki számos világsztárral működött együtt, akik között Björk, az REM, John Cale, Roisin Murphy, Yoko Ono és Serge Gainsbourg szerepelt.

Az avantgárd alkimistájaként indult, Stockhausen ugyanolyan meghatározó volt a számára, mint Aphex Twin. Tudatosan alakította ki egyéni stílusát, amely a popzene játékos szenzibilitását az állandó kísérletezéssel párosította, s később a 21. század egyik kultikus alkotójává tette, aki a Radioheaddel és Brian Enóval mutat nagy rokonságot.

Négyévesen kezdte zongora- és hegedűtanulmányait, hétévesen kórusban énekelt, majd zenetörténetet és stúdiótechnikát tanult. Nem csoda, hogy 1995-ben, első önálló koncertjén máris jókora megdöbbenést keltett, amikor burgonyaszirmokon játszott. Későbbi fellépésein poharakkal, háztartási gépekkel és még megannyi izgalmas zajt adó eszközzel bővítette eszköztárát. Hangmintáival elképesztő, összetett zenekari hangzásokat varázsolt elő. Ehhez már csak Dani Siciliano selymes énekhangjára volt szükség, és Herbert első albuma hatalmas sikert aratott.

A későbbiekben már nem használt semmilyen előre felvett hangot, kizárólag alkalmi, helyben született zajokból alkotott hangmintákat, amelyeket a bőr, a haj, csontok, táskák és minden keze ügyébe kerülő tárgyból nyert, s amelyek igazi hagyományos jazzhangzássá álltak össze a keze alatt.

2003-ban a Beatles által is legendássá vált Abbey Road stúdióban tizenhat stúdiózenésszel megalapította big bandjét, amellyel újraértelmezte a hagyományos jazzt, s Siciliano énekessel kiegészülve olyan anyagot vett fel, amely hamarosan világhírűvé tette, majd pedig többek között olyan fesztiválokon adott fergeteges koncertet, mint a barcelonai Sonar, a Montreux Jazz Festival, a dániai Roskilde Festival és mások.

Herbert zenéjének idővel egyre jelentősebb politikai üzenete is lett, így a 2004-ben megjelent Plat Du Jour című albuma, amelyen kizárólag élelmiszerek és csomagolásaik hangjaiból készített zene hallható, s amellyel nem csak a hatalmas élelmezési láncokat kritizálta, hanem a halálbüntetést, a testfasizmust és az iraki háborút is. Nem véletlen, hogy hatalmas figyelmet felkeltő lemezét és koncertjeit a Guardian így jellemezte: a főszakács egyszerre vadul befolyásolja az érzékeinket, a lábunkat és az intellektusunkat. 

Legutóbbi, Scale című, kimondottan „hallgatóbarát” popalbumán a jazz, a diszkó és az érzéki house-ritmusok elemei ötvöződnek. A felvétel hangjait adó 723 tárgy között koporsók, benzinpumpák, üstökösök, bombázók szerepelnek, amelyek hangjai elképesztő tánczenévé alakulnak át.

Herbert állandó kísérletezése és műfaji behatárolhatatlansága sohasem öncélú. Zenéje állandó párbeszédre sarkallja a külvilágot, s hidat ver a múlt és a jövő kísérletező zenéje közé különös politikai és gazdasági tartalmú üzeneteivel.

 

[július 19., szombat]

Matthew Herbert Big Band (UK)

Helyszín: Teátrum

Időpont: 20.00

Jegyár: 5800/6500 Ft


A38  22 h-  party benne Matthew Herbert  Dj set.
Jegyár  Csak a DJ set-re: 1500/2000 Ft

A Matthew Herbert Big Band Millenárison megrendezésre kerül
koncertje után a címszerepl az A38 Hajón tartott afterpartin vezeti le
fölös energiáit. A kortárs elektronikus zene egyik legnagyobb alakja egy
DJ-szett erejéig megmutatja, hogy a lemezjátszókat éppoly magabiztosan
kezeli, mint a soktagú nagyzenekart.

Nagyon ritkán születik e világra olyan univerzális zenei tehetség, mint
Matthew Herbert, aki producerként, zeneszerzként, DJ-ként,
aktivistaként, háttér- vagy frontemberként egyaránt magas, st a
legmagasabb színvonalon teszi a dolgát. Olyannyira, hogy szerteágazó
tevékenységét szinte nem is egy emberként, hanem tucatnyi alterego
mögé bújva végzi. Legyen az a saját neve alatt kiadott dzsesszes-lírai
elektronika, Doctor Rockit néven szerzett minimálhouse, Radio Boyként
vagy Wishmountainként jegyzett szubverzív puttyogás, klasszikushoz
közelít dalszerzés Björknek, Roisín Murphynek vagy feleségének, Dani
Scilianónak, remxek az REM-nek, a Molokónak, Serge Gainsbourgnak, John
Cale-nek és ezernyi más sztárnak.

Matthew Herbert az elektronikus zene azon keveseinek egyike, akik
(mondjuk Amon Tobinhoz hasonlóan) képesek voltak betörni a "magas
m;vészetbe", ugyanakkor mégsem váltak érthetetlenül elitistává. Akit
tarisznyás bölcsész, vájtfül; ítész, szigorú dzsesszista, progresszív
house-rajongó, szeletel partiarc egyaránt nagyra tart. Akinek muzsikája
végelenül intellektuális, ugyanakkor elképeszten érzéki. Aki folyamatosan
a legmagasabb színvonalon integrálja a kortárs törekvéseket, mondjuk a
konkrét zenét a detroiti technóval, a szvinget a f;részfog-mintával, a
mesterségesen elállított hangokat, zörejeket a hangmintázással és a
vonószenekarral.

Matthew Herbert, aki egy rádiós hangmérnök fiaként már gyerekfejjel
tökéletesen kiismerte magát a stúdiótechnikában, négyéves kora óta
zenél intenzíven, zongora- és heged;tanulmányai után az Exeter
University színház szakán folytatta tanulmányait és zajkeltési kísérleteit.
A kilencvenes évek közepe óta foglalkozik intenzíven zeneszerzéssel, els
igazi munkája az 1998-as Around the House volt, ami - címének
megfelelen - háztartási zajok nagszabású kompozícióvá összeállított
gy;jteménye. A folytatás, a 2001-ben megjelent Bodily Functions, ez a
csodálatos, érzelmes album azóta is az elektronikus zene egyik
kulcsm;ve. Ezeken és a 2003-ban kiadott Goodbye Swingtime albumon
vált egyértelm;vé Herbert munkamódszere: a dalok dekonstrukciója, elemi
egységekre, hangokra bontása, majd újbóli összeszerelése, barkácsolása,
"bricolage-zsa".

Lehetetlen összefoglalni Matthew Herbert alig másfél évtizede tartó, ám
elképeszten gazdag pályáját. Elborult zörejkovácsolástól andalító
balladákon át, ihletett és az eredetivel egyenérték; remixeken keresztül
elektródiszkóig és masszívan pumpáló négynegyedes house-okig terjed a
spektrum, de bármelyikrl is legyen szó, azonnal felismerhet rajta
Herbert összetéveszthetetlen egyénisége.

Lemezek (Matthew) Herbert néven
100lbs, 1996
Around the House, 1998
Bodily Functions, 2001
Goodbye Swingtime, 2003
Plat du jour, 2005
Scale, 2006

www.matthewherbert.com
www.myspace.com/matthewherbert

Isu, azaz Kántor István a hazai elektronikus muzsikák, azon belül is
elssorban a minimal house egyik nagy népszer;sítje. A magyarországi
partiélet egyik legpatinásabb szervezcsoportja, a Minimalheadz
tagjaként számtalan alapvet és máig sokat emlegetett buli, helyszín és
sorozat f;zdik nevéhez, a Budavári Labirintus legendás akcióitól a Lick
the Click! sorozatig.

www.minimalheadz.hu
www.myspace.com/minimalheadz

Ferenc Vaspoeri 1998 óta foglalkozik intenzívebben zeneszerzéssel.
Hosszas komolyzenei tanulmányok után jutott el az általa képviselt,
jellegzetes minimál hangzásig. Finom, elegáns, kissé melankolikus, szép
ív; munkái a Level Recordsnál jelennek meg, felkerültek számos
válogatáslemezre.

www.myspace.com/ferencvaspoeri
http://www.bitlabrecords.com/cod/cod012.html
http://www.level-records.com/News

© 2001–2021 Pulzar | Elérhetőségek | Médiaajánlat | Oldaltérkép | Logó