A
rossz időjárásnak köszönhetően elmaradt a hétvégére tervezett
Frankhegy-fesztivál. A szervezők döntésének értelmében egy
hetet csúszik a rendezvény, amelyre így október 4-5-én kerül
sor. A kétnapos esemény tizenegy helyszínén közel 100 művész
lép fel, a látványos programok mellett hallható lesz több
külföldi lemezlovas és a hazai underground szcéna szinte teljes
egésze.
Frankhegy története
1991-ben indult mikor is Kozma Péter meghívására fiatal ipar-,
képzo-, színmuvészek és a zeneakadémia végzosei összegyultek
egy hét kollektív munkára majd egy születésnap alkalmából
bulizni. 1995-ben zárták le először ezt, az akkorra már tradícióvá
vált alkotóhetet egy több helyszínes party-val, melyre már
közönséget is fogadtak. A díszletet azóta is az egyhetes munkák
eredményei, muvészeti alkotások alkotják, és így a rendezvény
többek között egy szabadtéri alternatív kiállítóteremnek is
számít.
Megjelennek a Képző- és Iparművészeti Egyetem legtehetségesebb
növendékeinek és lelkes kísérőinek alkotásai szintúgy, mint
az elektronikus zene legjelesebb magyar és nemzetközi képviselői.
2000. őszétől a fesztivál újra kétnaposra bővült, azon megfontolás
alapján, hogy akiket az alkotótábor csendes légköre érdekel,
azok ezt hangulatos, "silent" körülmények között
tekinthessék meg, experimentális és ambient zenei aláfestés
mellett. A szombati nap pedig a "loud", a modern
elektronikus tánczenei irányzatok iránymutató szerepét vállalja
a magyarországi zenei életben.
Aktuális
"Minden ami szép, az érzékeny és mulandó. Ilyenfajta
lét - szükség - van, kell a fenntartás. Ragaszkodunk és erőlködünk.
Köszönjük minden fellépő és közreműködő együttműködését és
segítségét!"
A Frankhegy, mint az életben minden, rengeteg
tényező nagyon finom egyensúlyának köszönheti létét. A Frankhegy-fesztivál
sokrétű jelenség. A megítélése is az. A külföldről és Magyarországról
odalátogató résztvevők és előadók pozitívan emlegetik nem
csak a rendezvényt, de a környéket is. A frankhegyi lakosok
körében azonban az esemény csak zajt és problémát jelent,
mivel nem ismerik a pozitív véleményeket, a számukra csak
gondot jelentő rendezvény igazi értékeit.
A kommunikáció segít. Frankhegyen mindenki résztvevő, és mindenki
néző. Együtt alakítjuk azt az interaktív művészeti mátrixot,
amelyet igazán megörökíteni nem, csak megélni lehet. Ha tovább
beszélünk arról, amit ott tapasztaltunk, és amit gondolunk
róla, kiragadhatjuk térből és időből, a kívülállók számára
is érthetővé tehetjük.
A Frankhegy a továbbra is csekély anyagi támogatás
ellenére is ismét igyekszik megtartani ill. még továbbfejleszteni
is átfogó kulturális tartalmát: 121 dj illetve zenekar és
közel 30 különböző kortárs művész ill. művészcsoport munkáját
mutatja be.
A zenei paletta átfogóan prezentálja a modern zenekultúrális
életet. idén is jelen lesznek pénteken a komoly kisérleti
elektronikus tánczenei irányzatok és rokonműfajai is mint
az ethno experimental, a kísérleti jazz illetve ezen felül
a jazz´n bass, az easy listening, a távolkelet és ambient
stílusok. Szombaton a tánczene világából, a techno számtalan
intellektuális műfaja, továbbá az electro, a ragga, a dancehall,
a drumandbass, a breakbeat, a nu skool, a dub, a psy a progresszív
illetve deep trance, és az alternativ hip-hop is.
Legkiemelendőbb, a tavaly is részt vett világhírű
berlini TRESOR Club & Label képviselete, mely többek között
az elektronikus zene bölcsőjeként emlegetett klub és kiadó
világszerte. A TRESOR -nak mind a két magyarországi vendégszerepléséről
a mai napig úgy beszélnek az emberek, mint az elmúlt évek
zenei unikuma Budapesten. A korábbi nagy sikereknek köszönhetően,
ezúttal is megtisztelnek minket német barátaink, melynek során
idén, még egy liveact koncertre is számíthatunk:
MAD MAX (Tresor Berlin)
DJ MAD MAX 1983-ban kezdett zenélni a németországi Pforzheim
egyik, 370-es Klub nevu diszkójában. Mindenféle zenét játszott,
a közönség igényei szerint: szólt ott Funk, Jazz, Rock, Reggae,
New Wave, Punk, Electro, Soul, House, de még klasszikusok
is.
A fordulópont pályáján '85, '86 és '87 nyári szezonjain következik
be Ibizán, ahol Mad Max magáévá teszi a tribal percussion
hangzásvilágot, ami a mai napig meghatározója saját kiadású
lemezeinek.
Mad Max 1988-ban Barcelonába költözik, hogy a Fibra Optica
klub rezidense legyen, de már ezen a nyáron "átjátszik"
idônként a 8000 fôs befogadóképességu Atlanida diszkóba
is. 1988 és '91 között Dél-Németországban rezidens a Sigmaringen
klubban, ahonnan aztán hazamegy Pforzheimbe, hogy megépítse
saját klubját, az Operát. Itt többek között vendége Sven Vaeth,
Paul van Dyk és élôben Gloria Gaynor.
1994-ben rádiózni kezd, méghozzá Lipcsében. Musora, a Radio
NRJ-n szóló "Stunde Null" (Nulla óra) több mint
200 élô adást ér meg 1997 decemberéig. Itt is vendégül látja
Sven Vaethet, de játszik nála Dr. Motte, Luke, Robert Hood
és még sokan mások is.
A rádió mellett Mad Max 1995-ben rendszeresen kezd fellépni
a berlini Tresor klubban, és 1998-ban a Tresor lesz a lemezkiadója
is.
Kis híján húsz éves karrierje alatt Mad Max több, mint 2300
bulin lépett fel. Saját számai, mixei Detroittól kezdve Kanadán
keresztül Németországig a világ számos táján megjelentek.
STEVE D. (Tresor Berlin)
Mad Max mellett még DJ Steve D. képviseli a Tresort a Frankhegyen.
Steve D. karrierje 1989-ben indul, és o még Mad Maxnél is
több országba jut el "a lemezeken lovagolva."
Spanyolország mellett még olyan helyeken is játszik, mint
a moszkvai MCM klub, a Csehországi Cosmic Trip, Lengyelország
és Horvátország. Steve D. mindezeke kívül tetemes idot töltött
Brazíliában is, bejárva az összes nagyváros (Rio, Sao Paolo,
Brasilia) klubjait.
Bár Steve D-nek saját rádiómusora nincs, több rádióban játszott
már Frankfurtban, Berlinben, és Lipcsében.
Hillberg vs. Harmstorff (digital native
attack, A)
A frankhegyi rendezvény osztrák résztvevoje Raimund Harmstorff,
polgári nevén Hilmar Gamper
Az 1964-ben született Dj 1981-ben került közel az akkoriban
igen szuk elektronikus zenei körökhöz. Megismerte "Bob"
Moogot, és Klaus Schulzét, akik hatására a nyolcvanas évek
közepe már DJ-ként köszönt rá. Neue Deutsche Welle-t és szinti
poppot kever különbözo zenekarokban.
A kilencvenes években harmstorff kezd kikacsintani a DJ világból,
de mindig közel marad az elektronikus zenével. Zenét kever
különbözo kísérleti muvészeti projektekhez (stadtwerkstatt-tv/linz,
és van gogh tv/cologne). Harmadmagával 1993 és '95 között
üzemeltet egy nexus nevu rendezvénysorozatot, Linzben. 1997-98-ban
részt vesz a linzi Ars Electronicán. 1999 óta pedig minden
évben részt vesz a Tanzlust nevu rendezvényben Sunnsteinben,
amelynek szervezoje is. A rendezvény célja a népi hagyományos
kultúra és az elektronikus zene közti sakadék áthidalása.
Jelenleg is több rádióban, és magazinban is zenei szerkeszt,
illetve musorokat vezet. Ezen felül az FM4 r-rádió munkatársa
volt, az osztrák Partysan magazin
kiadó tulajdonosa és az angol Partysan magazin társkiadója
A zenéhez szorosabban kapcsolódó életében mindeközben létrehozta
saját lemezkiadóját, a
d.n.a. records-ot. Dj-ként Ausztriában szinte mindenhol lépett
már fel, de játszik számtalan nemzetközi klubban és fesztiválon
is:
Diverse Clubs, Festivals in N.Y.C.: DK-Outlaw Festival, August
98, Speed Club, beides N.Y.C., USA. November 2000: "Superfunk",
N.Y.C.
Juni 1999 "Magnet", Liverpool UK. Mai 2000: D.N.A.-Night
zum Opening von "The Grapes", seitdem loose residency
@ "The Grapes", Liverpool, UK.
Vissza