- Jay Lumen ismét megcsinálta! - mondhatjuk újfent.
Hazánk büszkesége ezúttal Kínában turnézott. Abban a Kínában, mely egzotikus ételei, több ezer éves kulturális öröksége és történelme mellett tiltásairól és szabályozásáról is híres. Abban a Kínában, ahol a nyugati közösségi oldalak egyike sem használható, mivel az állami szervek jobbnak látják ezeket elérhetetlenné tenni a lakosok számára. Ide tartozik többek között a Facebook, a Twitter, de akár a Youtube is, és még sorolhatnánk.
Ilyen körülmények között a nyugati zene – mindenképpen ide sorolva az európait is - meglehetősen nehezen, vagy igencsak szűrten jut el a helyiekhez. Az elmúlt időszakban ez olyannyira rányomta bélyegét a kínai klubéletre, hogy a legutóbbi közel 10 évben szinte kizárólag pop, vagy EDM és main stream előadók léphettek fel Kína színpadain. A klubok tulajdonképpen Carl Cox, Richie Hawtin és Sven Vath kivételével más nevesebb igazi elektronikus zenei DJ-t nem is tartottak érdemesnek a meghívásra. Őket is egész Kína területén, maximum alkalmanként csak egy fellépésre.
És így jutunk el napjainkig, amikor is mondhatjuk, hogy megtört a jég és jött a változás Jay Lumen személyében...
Egy előrelátó partiszervező ugyanis megkérdezte Kína két legnagyobb klubját, hogy underground zenei vonalon a tulajdonosok kivel frissítenék szívesen a repertoárjukat.
A válasz legmerészebb álmokat is felülmúlta ugyanis a kínai szervezők és tulajdonosok fejében felmerülő első világsztár - amennyiben igényes e-zenéről van szó - nem más, mint Jay Lumen.
Ez olyannyira így van, hogy még a legendás Richie Hawtin is csak második volt a sorban, aki egyébként Jay után májusban szintén ellátogat Kínába, egészen pontosan Shanghaiba, ázsiai turnéja keretében.
Jay Lumen-t ezzel a lendülettel le is kötötte az M2 klub Shanghaiba és Catwalk Guangzhouba. Mindkét klub a legnagyobb saját városában, de egész Kínát tekintve is holtversenyben a legjelentősebb és egyben legsikeresebb jelzőt tudhatják magukénak.
Jay és a techno zene - Kína életében - „újkori” debütálása remekül sikerült, hiszen mindkét klub kitehette a megtelt táblát. Jay szettje nem csak a közönséget, de a rezidenseket és a tulajdonosokat is magával ragadta.
Persze a remek partik a kiváló helyi promóciós munkának is köszönhetőek voltak, hiszen Jay arca a nemzetközi világsztároknak kijáró módon óriási, emeletnagyságú plakátokról köszönt vissza, vagy éppen a bulik reklámja a legkülönbözőbb helyi rádiókban volt hallható.
Jim-et, a helyi szervezőt kérdeztük arról, hogy miben látja Jay Lumen kínai ismertségének, sikerének kulcsát.
Jim:
- Először is hozzánk nehezen jutnak el információk a nemzetközi underground sztárokról, művészekről. Hiába van egy sztárnak 20 fős marketing teamje, ha az általában használt kommunikációs csatornák egészen egyszerűen nem használhatóak nálunk. Kínában valóban csak a produktum számít, hiszen az az, ami igazán kézzel fogható. Mivel a Soundcloud és a Beatport itt is korlátlanul elérhető, ezért innen tájékozódnak a rezidens DJ-k és a klubtulajdonosok leginkább.
Jay Lumen DJ szettjei régóta lenyűgözik a helyieket, olyannyira hogy a Catwalk klub saját terjesztésben, promóciós céllal meg is jelentette Jay egyik élő mixét.
Ugyanakkor producerként Jay szintén szenzációs, hiszen évek óta folyamatosan ott látható a Beatport Top10-es listáiban, ezen felül a Kínai DJ-k és nem mellesleg az én személyes kedvencem is.
Ezek a dolgok együttesen hozták meg Jay Lumen számára a sztárságot Kínában, bár ahogy látom, a sztár titulus őt a világ minden táján megilleti. Megtiszteltetés, hogy az én ügynökségem hozhatta őt el először Kínába.
Szerk:
- Hogy látod az e-zene jövőjét Kínában?
Jim:
- Jay fellépése jó kezdet volt az igényes elektronikuszenei élet újjáépítéséhez hazánkban. A bulikat a vártnál is sokkal pozitívabb visszhang követte, így egész biztosan lesz folytatás. Utoljára nemzetközi underground DJ-k a progressive house szárnyalásának korszakában 2000 és 2006 között jártak nálunk, illetve évente talán, ha egyszer 2012-től számítva volt egy Carl Cox, vagy egy Sven Vath bulink, de itt pontot is tehetünk az igényes techno és tech house zenét játszó fellépők listájára. Jay turnéja azonban most elindított valamit. Ez azt jelenti, hogy követheti őt májusban Richie Hawtin és reményeim szerint később Adam Beyer is, akit itt például meglepő módon alig ismernek. Az én tervem az, hogy alternatívaként újra megismertessem és megszerettessem a közönséggel, a tulajdonosokkal és az egész szakmai körrel is a techno és a tech house zene világát, hiszen érezhető, hogy az EDM napjainkra már az unalomig lett erőltetve itt, Kínában. (szerk: nem csak ott...) Gyakran olvasok például a közönség által, az itteni partyoldalakra kommentelve olyanokat, hogy elég az unalmas David Guetta, vagy Aviici dalokból és hívjanak már a klubok „normális” zenét játszó DJ-t is. Persze amíg a létszámok megvannak, addig a tulajdonosok nehezen lépnek, de úgy látom, ez az a pont, amikor az emberek nyitottá váltak valami újra, frissre, én pedig ezt próbálom majd bemutatni nekik lépésről-lépésre. Jay Lumen fellépéseivel lendületet véve úgy tűnik, hogy az új irány erőre kaphat.
A sikert sikerre halmozó Jay Lumen ezúttal kis túlzással a zenei nagykövet szerepét is magára ölthette, hiszen nemes feladatként újjáéleszthette az igényes e-zene majdnem teljesen kihunyt lángját Kínában.
Kapcsolódó élő mix az Shanghaiból M2 klubból:
https://soundcloud.com/jay-lumen-official/jay-lumen-live-at-m2-shanghai
Videó: